فهرست مطالب

آزمون یوس YOS (امتحان واحد برای مؤسسات آموزش عالی) یک آزمون مهم ورودی برای دانشجویانی است که به دنبال ورود به دانشگاه‌های ترکیه هستند. این آزمون مهارت تحصیلی دانشجویان را می‌سنجد و توسط بسیاری از دانشگاه‌های برتر کشور برای ارزیابی و پذیرش دانشجو در برنامه‌های خود استفاده می‌شود. در این مقاله نگاه دقیق‌تری به آزمون YOS و اهمیت آن در آموزش عالی ترکیه خواهیم داشت.

تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه مانند سایر کشورهای جهان، شرایط و الزاماتی دارد. قبولی در آزمون یوس، یکی از مهم‌ترین شروط پذیرش در دانشگاه‌های دولتی ترکیه به شمار می‌رود. آزمونی با بیش از 100 هزار شرکت ‌کننده در سراسر جهان که بیشترین متقاضیان آن، از کشورهای ایران، آذربایجان و ترکمنستان هستند. از این رو بدون شک کسب نمره قبولی ازمون یوس نیازمند آمادگی و تمرین است. اما پیش از هر چیز، باید بدانید که آزمون یوس ترکیه چیست؟ منابع آزمون یوس چه هستند؟ آیا آزمون یوس پزشکی، دندانپزشکی و رشته‌های فنی را هم شامل می‌شود؟ توصیه می‌کنیم برای به دست آوردن اطلاعات کامل در این زمینه، مطلب فعلی را در متروپل وزرا بخوانید.

آزمون یوس چیست؟

دانشجویان خارجی که می‌خواهند در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند، نخست باید در آزمون ورودی موفق شوند. این آزمون، یوس (Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı) نام دارد و مختص متقاضیان تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی است. هدف از آزمون یوس اندازه گیری مهارت تحصیلی دانش‌آموزان و ارائه ابزار ارزیابی مشترک برای دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان در رشته‌های خود است. در این میان بد نیست بدانید تا سال 2010، مرکز انتخاب و جایابی دانشجویان (ÖSYM)، امتحان یوس ترکیه را برگزار می‌کرد. اما از سال 2011 به بعد، این وظیفه بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده است.

آمادگی آزمون یوس ترکیه برای رشته های مختلف

آزمون یوس برای چه رشته هایی است؟

داوطلبان قبولی در تمام رشته‌های مقاطع کاردانی و کارشناسی، می‌توانند از طریق این آزمون، پذیرش شوند؛ از پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی گرفته تا مهندسی، حقوق، جامعه‌ شناسی و غیره. به طور معمول، دانشگاه‌های دولتی ترکیه YOS را ملاک انتخاب دانشجویان قرار می‌دهند. اما برخی دانشگاه‌های خصوصی هم، از آزمون یوس برای پذیرش متقاضیان استفاده می‌کنند.

سوالات آزمون یوس چه هستند؟

محتوای آزمون یوس ترکیه، شامل 80 تا 100 سوال می‌شود که بسته به هر دانشگاه، متفاوت است. شرکت‌کنندگان باید در مدت 90 تا 130 دقیقه، به سوالات پاسخ دهند. به علاوه این پرسش‌ها، در سه طبقه ‌بندی کلی قرار می‌گیرند که عبارت هستند از هوش، ریاضی و هندسه. هر چند که تعداد بسیار اندکی از دانشگاه‌ها، موضوعاتی چون شیمی، زیست ‌‌شناسی و تاریخ را هم در آزمون می‌گنجانند.

  • هوش (IQ): بیشتر سوالات در دسته ‌بندی توانایی‌های عمومی یا همان هوش، قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر یعنی چیزی در حدود 45 تا 55 سوال آزمون، برای سنجش هوش داوطلبان طراحی شده‌اند. اگرچه، این بخش بر خلاف نام خود به هوش چندانی نیاز دارد. در واقع با کمی تکرار و تمرین، حل سوالات هوش یوس برای هر فرد عادی نیز ممکن است.
  • ریاضی: مباحث ریاضی ازمون یوس، بین 30 تا 45 سوال را در برمی‌گیرند. این قسمت، موضوعات مربوط به ریاضی دبیرستان را شامل می‌شود. از آن جمله می‌توان به توابع، مثلثات، لگاریتم، مشتقات و انتگرال اشاره کرد. بخش ریاضی نسبت به هوش، ممکن است کمی دشوارتر به نظر برسد. اما نگران نباشید چرا که با مطالعه جزوه ریاضی آزمون یوس و منابع اصلی، کاملاً برای پاسخ دهی به آن آماده خواهید شد.
  • هندسه: 5 تا 10 مورد از سوالات یوس را، مباحث اولیه هندسه تشکیل می‌دهند. زوایا، دایره‌ها، مثلث‌ها و شباهت‌های بین آنها و هندسه فضایی از آن جمله هستند. معمولاً برخی داوطلبان، به دلیل کم بودن تعداد پرسش‌های این بخش، اهمیت آن را نادیده می‌گیرند. اما تلاش برای موفقیت در قسمت هندسه، می‌تواند مزیت استراتژیک شما نسبت به سایرین باشد.

جزئیات سوالات کنکور یوس ترکیه

همانطور که دیدید، ریاضی و هوش (مهارت های ‌عمومی) اصلی‌ترین سوالات آزمون YOS هستند. اما شاید بد نباشد بیشتر با محتوای این مباحث آشنا شوید. در ادامه، نگاهی دقیق‌تر به این سوالات انداخته‌ایم.

سوالات هوش ( مهارت‌های عمومی)

  • شمارش اشکال ( مکعب، مربع، مثلث، مستطیل و غیره)
  • پیدا کردن شکل متفاوت
  • روابط بین اعداد و حروف
  • روابط بین اشکال و اعداد
  • سری‌های عددی
  • سودوکو 5*5
  • کامل کردن یک شکل سه ‌بعدی
  • کامل کردن مربع
  • چرخاندن شکل

سوالات ریاضی

  • عملیات چهارگانه ریاضی در اعداد طبیعی
  • عملیات چهارگانه ریاضی در اعداد اعشاری
  • ریشه اعداد
  • محاسبه مقدار
  • فاکتوریل
  • معادلات
  • ساده‌ سازی
  • مساحت، طول، شعاع، ارتفاع و زاویه در مثلث، مستطیل، ذوزنقه، مربع و دایره
  • معادله لگاریتمی
  • معادله تابع

خوشحالی پذیرفته شدگان آزمون یوس ترکیه

نمره قبولی آزمون یوس چند است؟

علیرغم تفاوت‌های بسیار جزئی در تعداد سوالات، نمره کلی همه آزمون های یوس ترکیه از 100 محاسبه می‌شود. ضمن اینکه در بیشتر آزمون‌ها، نفره منفی هم وجود دارد. به این معنا که هر چهار پاسخ نادرست، یک پاسخ درست را بی ‌اثر می‌کنند. اما این موضوع در همه دانشگاه‌ها، صادق نیست. مثلاً دانشگاه آنکارا در راهنمای ثبت نام یوس 2024 خود، اعلام کرده است که پاسخ‌های غلط، هیچ تأثیری روی جواب‌های درست نخواهند داشت.

علاوه بر اینها، دانشگاه‌های مختلف برای قبولی، حداقل نمره متفاوتی را در نظر گرفته‌اند. اما معمولاً این نمره، بین 40 تا 70 متغیر است. البته باید اضافه کنیم که این عدد برای برخی رشته‌های خاص نیز فرق می‌کند. برای مثال حداقل نمره یوس برای پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی می‌تواند بین 80 تا 90 باشد. در ادامه بد نیست نگاهی به نمره قبولی ازمون یوس برای پزشکی، در یکی از دانشگاه‌های مطرح ترکیه بیندازیم.

نمره آزمون یوس دانشگاه حاجت تپه برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی، حداقل 70 است. این دانشگاه، متقاضیان رشته‌های داروسازی و علوم بهداشت را نیز، ملزم به کسب حداقل نمره 60 کرده است. برای مهندسی و دیگر رشته‌ها هم، داوطلب باید امتیاز بین 45 تا 50 نمره را در آزمون کسب کند.

بر خلاف آنچه برخی تصور می‌کنند، کسب نمره بالا در این آزمون چندان دشوار نیست. چرا که سوالات، تا حد زیادی قابل پیش‌بینی هستند. بنابراین، بهتر است هدف خود را روی به دست آوردن نمره‌های بالاتر متمرکز کنید. زیرا آزمون یوس، کاملاً رقابتی است و نمره بیشتر، شانس شما را برای قبولی افزایش می‌دهد. این را هم بهتر است بدانید که در بعضی دانشگاه‌های مهم ترکیه، به دلیل رقابت شدید عوامل دیگری هم ملاک پذیرش هستند. از آن جمله، می‌توان به نمرات دبیرستان و سایر مدارک تحصیلی اشاره کرد.

زبان آزمون یوس چیست؟

انتخاب زبان امتحان یوس (YÖS)، بر عهده خود شما است. بیشتر دانشگاه‌های ترکیه، معمولاً سوالات را به دو زبان انگلیسی و ترکی طرح می‌کنند. اما در برخی دانشگاه‌ها، دست شرکت‌کنندگان در گزینش زبان بازتر است. مثلاً آزمون یوس دانشگاه استانبول، به پنج زبان برگزار می‌شود که عبارت هستند از انگلیسی، ترکی، عربی، فرانسوی، آلمانی و روسی.

با این ‌حال، زبان آزمون نباید شما را نگران کند. چون حل سوالات ازمون یوس، اعم از ریاضی، هوش یا هندسه، به دامنه لغات وسیع نیاز ندارد. از این ‌رو، بهتر است بیشتر تلاش خود را صرف تسلط بر محتوای سوالات کنید.

شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که افراد با آن مواجه می‌شوند، پیرامون شرایط ازمون یوس ترکیه است. مثلاً اینکه برای شرکت در این آزمون، محدودیت سنی وجود دارد؟ اصلاً چطور در آزمون یوس شرکت کنیم؟ در ادامه این مطلب، ما پاسخ پرسش‌های شما را می‌دهیم.

  • همه افراد در هر رده سنی، می‌توانند در آزمون یوس ترکیه شرکت کنند؛
  • تمام متقاضیان دارای مدرک دیپلم و یا مشغول تحصیل در سال آخر دبیرستان، مجاز به ثبت نام در این امتحان هستند؛
  • داوطلبانی که تابعیت خارجی دارند؛
  • افرادی که تابعیت ترکیه را داشته‌اند، اما بعداً آن را تغییر داده‌اند؛
  • کسانی که قبلاً تابعیت خارجی داشته‌اند، اما اکنون تابعیت ترکیه را کسب کرده‌اند؛
  • افراد دارای تابعیت دوگانه؛
  • افراد دارای تابعیت ترکیه که 3 سال آخر تحصیلات متوسطه خود را، در یک کشور خارجی به‌ جز جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) گذرانده‌اند. متقاضیانی که تحصیلات متوسطه خود را در مدارس ترکیه، در یک کشور خارجی تمام کرده‌اند هم، در این لیست قرار می‌گیرند؛
  • متقاضیانی که تابعیت TRNC را دارند، در این منطقه ساکن هستند و تحصیلات دبیرستان را هم، همان جا گذرانده‌اند. شایان ذکر است این دانش‌ آموزان باید، گواهی آموزش متوسطه (GCE AL) را داشته باشند.

آیا دانشگاه‌های ترکیه نتایج آزمون یوس یکدیگر را می‌پذیرند؟

یوس یک آزمون سراسری نیست و هر دانشگاهی در ترکیه، آزمون YOS مختص به خود را دارد. مثلاً امتحان یوس دانشگاه مارمارا (MUYOS)، یوس دانشگاه استانبول (IUYOS)، یوس دانشگاه آنکارا (AUYOS) و غیره. اما در خصوص اعتبار آزمون دانشگاه‌ها، دو حالت وجود دارد. نخست، آن دسته از دانشگاه‌هایی که فقط نتیجه آزمون دانشگاه خود را به رسمیت می‌شناسند. برای نمونه، می‌توان به دانشگاه استانبول و دانشگاه آنکارا اشاره کرد.

به خاطر داشته باشید که در تمام موارد، اولویت پذیرش با دانشجویی است که در آزمون همان دانشگاه پذیرفته شده است. در این صورت، قبول شدگان می‌توانند از بورسیه ترجیحی آن دانشگاه استفاده کنند. با این حال بهتر است قبل از هر چیز، وبسایت دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید تا ببینید کدام آزمون‌های یوس را می‌پذیرد.

کدام دانشگاه‌ها در ترکیه، از طریق آزمون یوس دانشجو می‌پذیرند؟

همانطور که می‌دانید یوس، امتحان ورودی بیشتر مؤسسات آموزش عالی مهم در ترکیه است. در حقیقت تمام دانشگاه‌های دولتی در ترکیه، به نتایج این آزمون استناد می‌کنند. در ادامه، نام برخی از آنها را با شما در میان می‌گذاریم.

o دانشگاه آنکارا
o دانشگاه آدیامان
o دانشگاه آکدنیز
o دانشگاه اولوداغ
o دانشگاه ارجیس
o دانشگاه عثمان قاضی
o دانشگاه فنی ارزروم
o دانشگاه فرات
o دانشگاه قاضی آنتپ
o دانشگاه هاتای مصطفی کمال
o دانشگاه استانبول
o دانشگاه کاتب چلبی ازمیر
o دانشگاه کارابوک
o دانشگاه کاستامونو
o دانشگاه مرمره
o دانشگاه رجب طیب اردوغان
o دانشگاه 19 مایس
o دانشگاه ییلدیز تکنیک

منابع آزمون یوس ترکیه

با منابع آزمون یوس ترکیه آشنا شوید

بدون شک، یوس مانند هر کنکور دیگری نیاز به آماده شدن دارد. قدم اول در این مسیر، انتخاب یک روش درست از طریق مشاوره آزمون است. پس از آن آشنایی با منابع چاپی و غیر چاپی، بر وسعت آگاهی شما درباره فضای امتحان می‌افزاید. خوشبختانه، کتاب‌ها و جزوات زیادی هستند که برای آمادگی آزمون یوس ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید، این کتاب‌ها را خریداری کرده و یا آنها را دانلود کنید. البته خرید کتاب دست دوم یوس نیز، گزینه مقرون به صرفه‌ای است. در این بخش، توضیحات مفصلی را درباره منابع یوس به شما ارائه می‌کنیم.

1- کتاب‌های یوس انتشارات متروپل (METROPOL)

یکی از کامل‌ترین و استانداردترین منابع آمادگی یوس، مجموعه کتاب‌های انتشارات متروپل هستند. این مجموعه، شامل 4 دسته کلی می‌شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

کتاب‌های موضوعی یوس

این سری شامل کتاب‌های هوش 1 و 2 (IQ)، ریاضی ( جلد 1 و 2)، منطق عددی (Numerical Logic)، هندسه و مسائل ریاضی (Mathematics Word Problems) می‌شود. در هر یک از این کتاب‌ها نیز بیش از هزار سوال به همراه پاسخ، تمرین و نمونه سوال وجود دارد. باید اضافه کنیم که ترجمه فارسی و امکان دانلود کتاب های یوس متروپل، برای کاربران مهیا است.

بانک سوالات یوس

از جمله کامل‌ترین منابع یوس، بانک سوالات انتشارات متروپل است که در دو سطح متوسط و پیشرفته، به بازار عرضه شده است. در این مجموعه، بیش از 10 جلد بانک سوالات ریاضی، هندسه و هوش همراه با خلاصه موضوعی وجود دارد.

کتاب‌های آزمون آزمایشی یوس

در این دسته ‌بندی همانطور که از نام آن پیدا است، آزمون‌های آزمایشی برای داوطلبان در نظر گرفته شده‌اند که عبارت هستند از: کتاب آزمون‌های آزمایشی ( 15 آزمون ساده)، آزمون‌های آزمایشی ( 30 آزمون)، آزمون‌های آزمایشی مبحث هوش ( 35 آزمون) و آزمون‌های آزمایشی ریاضی ( 40 آزمون). این منابع، می‌توانند بهترین راهنما جهت آمادگی شما برای آزمون یوس 2024 باشند.

کتاب‌های جیبی یوس

این مجموعه، از جدیدترین انتشارات متروپل است که در سال 2024 وارد بازار شده است. البته در حال حاضر، تنها دو کتاب جیبی هندسه و ریاضی در دسترس داوطلبان قرار دارند.

2- کتاب‌های پوزا (PUZA)

مجموعه کتاب‌های آموزش یوس انتشارات پوزا، شامل این موارد می‌شوند:

  • آزمون‌های آزمایشی و نمونه سوالات آزمون یوس ترکیه؛
  • کتاب ریاضی 1 و 2؛ مباحث توان، رادیکال، معادلات درجه اول، نامعادلات درجه اول، قدر مطلق و غیره؛
  • کتاب هندسه؛ مباحث زوایا، مثلث‌های خاص، چند ضلعی‌های منتظم، طول‌ها و زوایا در دایره و غیره؛
  • کتاب هوش؛ مباحث عملیات، جدول‌ها، نمودارها، روابط شکل و غیره؛

بهتر است بدانید که این کتاب‌ها، به چاپ هشتم رسیده‌اند و آخرین نسخه این مجموعه در سال 2021، منتشر شده است. همچنین، امکان دانلود رایگان منابع آزمون یوس ترکیه ( پوزا) به صورت رایگان هم وجود دارد.

3- کتاب‌های کوارک (KUARK)

پکیج آمادگی یوس انتشارات کوارک، در برگیرنده چند کتاب مهم و کلیدی است. شما می‌توانید از طریق خرید کتاب های یوس کوارک یا دانلود رایگان، به این منابع دسترسی پیدا کنید.

  • آزمون‌های آزمایشی ( 15 آزمون آزمایشی به ترکی و انگلیسی)
  • بانک سوالات ریاضی به زبان ترکی و انگلیسی
  • بانک سوالات هندسه به زبان ترکی و انگلیسی
  • آزمون‌های یوس سال‌های 2011 – 2019

4- کتاب‌های تی نی تی (TNITY)

بسته کتاب‌های خودآموز یوس تی نی تی شامل مباحث ریاضی، هوش و هندسه می‌شود. خرید کتاب یوس از انتشارات تی نی تی، یک مزیت مهم دارد و آن، دسترسی به درسنامه‌ها و توضیحات فارسی است.

5- کتاب‌های جانر (CANER)

انتشارات جانر، دو کتاب هوش و هندسه را به زبان ترکی و انگلیسی به چاپ رسانده است. این کتاب‌ها دارای 14 بخش و تست‌های طبقه ‌بندی‌شده، به همراه پاسخ‌های کلیدی هستند.

6- کتاب‌های تاساری (TASARI)

بانک سوالات ریاضی و هوش، کتاب ریاضی حاوی درسنامه و تست‌های تمرینی و نیز فرمول‌های هندسه از اصلی‌ترین کتاب‌های این مجموعه هستند. لازم به ذکر است که محتوای این منابع، به زبان‌های ترکی و انگلیسی ارائه شده است.

7- کتاب‌های چاغداش (CAGDAS)

مجموعه کتاب‌های چاغداش شامل 7 جلد کتاب با عناوین زیر می‌شود:

  • کتاب 20 آزمون آزمایشی یوس
  • بانک سوالات ریاضی 1 و 2
  • بانک سوالات هوش 1 و 2
  • بانک سوالات هندسه
  • کتاب هوش آزمون آزمایشی

نمونه سوالات یوس دانشگاه‌های ترکیه

شکی نیست که یکی از مفیدترین منابع آزمون یوس، نمونه سوالات دانشگاه‌های مختلف طی سال‌های گوناگون است. دسترسی به این منابع، موجب می‌شود تا هرچه بیشتر با شکل و محتوای آزمون آشنا شوید. بنابراین سر جلسه امتحان، تسلط کافی به تمام مباحث خواهید داشت.

خوشبختانه، امکان دانلود سوالات یوس به صورت رایگان در سایت متروپل وزرا فراهم است. نمونه سوالات آزمون یوس 2020 دانشگاه کارابوک، نمونه سوالات ازمون یوس 2021 دانشگاه ساکاریا و نمونه سوالات آزمون یوس 2021 دانشگاه قاضی آنتپ بخشی از این منابع هستند. برای مشاهده موارد بیشتر، می‌توانید به صفحه نمونه سوالات یوس مراجعه کنید.

آیا آزمون یوس سخت است؟

وقتی پای ریاضی و هندسه به میان می‌آید، بسیاری از خود می‌پرسند که ایا ازمون یوس دشوار است؟ اگر اینطور است، چگونه در ازمون یوس قبول شویم؟ باید بگوییم که برخلاف تصور، این آزمون اصلاً سخت نیست. به عبارت دیگر در این امتحان، شما قرار است به سوالاتی پاسخ دهید که با آنها آشنا هستید.

دسترسی به نمونه سوالات یوس سال‌های قبل و منابع آن، موجب تسلط شما بر پرسش‌ها می‌شود. البته، این نکته را هم باید اضافه کنیم که درجه سختی یوس در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است. برای مثال سوالات دانشگاه استانبول، راحت‌تر از دانشگاه ازمیر هستند.

آزمون یوس چند بار در سال برگزار می شود؟

به طور معمول، هر دانشگاهی تنها یک بار در سال اقدام به برگزاری آزمون یوس می‌کند. بنابراین، از دست دادن زمان ثبت نام به معنای این است که باید تا سال آینده منتظر بمانید. اما، دانشگاه‌هایی هم هستند که ممکن است بیش از یک بار در سال، این کار را انجام دهند.

برای نمونه آزمون یوس دانشگاه باشکنت، بیشتر از 10 بار در سال برگزار می‌شود. لازم به ذکر است که اعتبار آزمون یوس برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه، تنها یک سال است. از این رو، باید تلاش کنید تا در طول این مدت از دانشگاه پذیرش بگیرید.

چگونه در ازمون یوس ثبت نام کنیم؟

پیشتر گفتیم که مسئولیت برگزاری آزمون YOS، با خود دانشگاه‌ها است. در واقع برای شرکت در آزمون هر دانشگاه، شما می‌توانید با مراجعه به سایت دانشگاه مربوطه، ثبت نام یوس را انجام دهید. پروسه نام نویسی هم در بیشتر دانشگاه‌ها، تقریباً یکسان است. با این حال در ادامه برای شفافیت بیشتر، به بررسی این مراحل خواهیم پرداخت.

مرحله پیش ثبت نام

  1. ابتدا به سایت دانشگاه مراجعه کنید و وارد بخش سیستم درخواست (Application System) شوید. دقت داشته باشید که ورود به این بخش، نیازمند داشتن حساب کاربری است. در صورتی که حساب کاربری ندارید، نخست باید ثبت نام کرده تا نام کاربری و رمز عبور دریافت کنید. برای این کار، شما به یک ایمیل معتبر احتیاج دارید؛
  2. برای ساخت اکانت، اول باید وضعیت تابعیت و شهروندی خود را مشخص کنید؛
  3. اکنون، نوبت پر کردن فرم اطلاعات تماس است. ایمیل، شماره تلفن همراه و نام کشور را وارد کنید. در این قسمت همچنین، باید یک پسورد برای خودتان انتخاب کنید. این رمز، در تمام مراحل دیگر هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛
  4. دکمه ثبت نام را کلیک کنید تا ایمیل فعالسازی برایتان ارسال شود. فراموش نکنید که فعالسازی اکانت، به معنای تکمیل پروسه نام ‌نویسی برای آزمون یوس نیست.

مرحله ثبت نام

  1. وارد حساب کاربری خود شوید و روی گزینه ثبت نام یوس، کلیک کنید. در این مرحله، یک شماره متقاضی (Applicant Number) در اختیارتان قرار گرفته یا به ایمیل شما ارسال می‌شود. شما باید، این شماره را نزد خود نگاه دارید تا در مواقع لازم از آن استفاده کنید؛
  2. در ادامه، لازم است این اطلاعات تحصیلی را وارد کنید: تابعیت، زبان امتحان، طول دوره دبیرستان، نام کشوری که دوره دبیرستان خود را در آن به اتمام رسانده‌اید، رشته دبیرستان و معدل؛
  3. پس از انتخاب مکان آزمون، نوبت به پرداخت هزینه اپلای می‌رسد. این کار، از طریق روش‌های مختلف اعم از سوییفت، EFT، کارت اعتباری و پی‌پال به شماره حساب‌های بین المللی دانشگاه ممکن است. چنانچه پیامی را مبنی بر پرداخت موفق دریافت کردید، وارد مرحله نهایی شوید؛
  4. قدم آخر هم شامل آپلود کردن مدارک مورد نیاز، یعنی کپی پاسپورت و کپی دیپلم دبیرستان است. توجه داشته باشید که در صورت ناقص و یا ناخوانا بودن مدارک، درخواست شما رد خواهد شد. در آخر باید اضافه کنیم که کارت ورود به جلسه، به آدرس ایمیلتان ارسال می‌شود.

مدارک ثبت نام یوس

  • کپی ترجمه ‌شده و رسمی از مدرک دیپلم؛
  • کپی پاسپورت؛
  • یک قطعه عکس رنگی. بهتر است بدانید که این عکس، بر روی مدارک پذیرش و نتیجه آزمون چاپ می‌شود. به همین دلیل نیز باید، در شش ماه گذشته و از نمای رو به ‌رو گرفته شده باشد. ضمن اینکه سرپرست سالن امتحان باید بتواند از طریق عکس، هویت متقاضی را تشخیص دهد. در غیر این صورت، اجازه دارد تا وی را از آزمون معاف کند.

هزینه ثبت نام یوس

دانشگاه‌های مختلف ترکیه، هزینه متفاوتی را برای ثبت نام در آزمون YOS تعیین کرده‌اند. این رقم، ممکن است از سالی به سال دیگر نیز متغیر باشد. بنابراین، باید گفت که هزینه ثابتی برای این کار وجود ندارد. در عین حال، برخی دانشگاه‌ها این مبلغ را تنها به دلار و بعضی نیز به لیر، دریافت می‌کنند. در اینجا، به هزینه ثبت نام آزمون یوس 2024 در بعضی از دانشگاه‌های ترکیه اشاره می‌کنیم.

  • دانشگاه آنکارا: 1300 لیر
  • دانشگاه مارمارا: 750 لیر، 50 یورو یا 55 دلار (USD)
  • دانشگاه استانبول: 800 لیر، 60 دلار یا 55 یورو
  • دانشگاه آتاتورک: 750 لیر
  • دانشگاه اوندوکوز مایس: 30 تا 100 دلار
  • دانشگاه دوکوز ایلول: 500 لیر
  • دانشگاه جراح پاشا: 2500 لیر
  • دانشگاه قاضی آنتپ: 50 دلار
  • دانشگاه اولوداغ: 1200 لیر یا 80 دلار

زمان ثبت نام یوس، برگزاری امتحان و اعلام نتایج

برنامه زمانی هر دانشگاه برای ثبت نام و برگزاری آزمون YOS، با دیگری فرق می‌کند. با این ‌وجود، بیشتر دانشگاه‌ها از فوریه ( بهمن ماه) شروع به نام نویسی می‌کنند. مهلت ثبت نام یوس نیز، بین یک تا دو ماه است. بنابراین، تاریخ برگزاری امتحان هم، در ماه‌های آوریل تا ژوئن خواهد بود. ضمن اینکه نتایج امتحان، تقریباً 2 هفته بعد از آزمون در حساب کاربری متقاضیان قابل مشاهده است. پس از آن قبول شدگان ازمون یوس، بین 1 تا 2 ماه فرصت دارند تا مدارک ثبت نام نهایی را آماده کنند.

در صورت هرگونه اعتراض به نتیجه امتحان، شرکت‌کنندگان می‌توانند حداکثر ظرف مدت 2 روز اعتراض خود را مطرح کنند. برای این منظور، گزینه‌ای در همان صفحه اعلام نتایج در نظر گرفته شده است. با کلیک بر روی این گزینه، به صفحه مورد نظر هدایت خواهید شد. باید اضافه کنیم که کمیته تدوین سوالات، مسئول رسیدگی به شکایات داوطلبان است. پس از بررسی این کمیته، شما می‌توانید نتیجه را در همان صفحه مشاهده کنید.

مکان برگزاری آزمون یوس

تعیین مکان برپایی امتحان یوس، بر عهده دانشگاه است. معمولاً هر دانشگاهی، آزمون را در پردیس خود یا مکان‌های دیگری که اعلام می‌کند، برگزار خواهد کرد. مثلاً مراکز آزمون دانشگاه آنکارا علاوه بر این شهر، شهرهای آرتوین، ادیرنه، قاضی آنتپ، ازمیر، وان و بخش اروپایی استانبول هستند. ضمن اینکه امتحان یوس این دانشگاه، در آلمان و آذربایجان هم برگزار می‌شود.

آیا آزمون یوس در ایران هم برگزار می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، بله. در واقع، بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه، امکان شرکت در امتحان YOS را در دیگر کشورها برای داوطلبان مهیا کرده‌اند. در ایران هم، شهرهای تهران و تبریز میزبان این آزمون هستند. اما مراکز برگزاری آزمون یوس، ممکن است از سالی به سال دیگر متفاوت باشند. به علاوه، معمولاً تعداد کمی از مؤسسات آموزش عالی ترکیه در ایران امتحان YOS را برگزار می‌کنند.

جدول آزمونهای یوس دانشگاه‎های ترکیه ( سال تحصیلی 2024 – 2023 )

نام دانشگاهشروع / پایان ثبت نامتاریخ برگزاری آزمونتاریخ اعلام نتایجمکان برگزاری آزمون
آنکارا30 می / 12 ژوئن2 جولای20 جولایآنکارا، آرتوین، ادیرنه،
قاضی آنتپ، استانبول،
وان، آذربایجان، آلمان
استانبول31 ژانویه / 2 می11 ژوئن4 جولایتهران، افعانستان، قطر،
کویت، آدانا، آنکارا،
استانبول، ازمیر، وان،
ترابزون
مارمارا21 مارس / 13 می5 ژوئن8 ژوئنپردیس دانشگاه
مارمارا – استانبول
آتاتورک4 آوریل / 15 می16 ژوئن30 ژوئنآنکارا، آنتالیا، بورسا،
ارزروم، وان، قونیه،
ازمیر، استانبول، تهران،
تبریز، روسیه، آلمان،
عراق
قاضی آنتپ10 آوریل / 3 ژوئن2 جولای9 جولایتهران، تبریز، افغانستان،
اندونزی، عراق، لبنان
و غیره
اگه 21 فوریه / 9 می12 ژوئن24 ژوئنازمیر، استانبول، آنکارا،
نیکوزیا، تاشکند، باکو،
ابوجا
اولوداغ ( آزمون اول)14 فوریه / 12 می4 ژوئن23 ژوئنآذربایجان
اولوداغ ( آزمون دوم)14 فوریه / 12 می11 ژوئن23 ژوئنبورسا، استانبول، آنکارا
کارابوک ( آزمون اول)1 آوریل / 9 می14 می17 میکارابوک، استانبول،
مرسین، هاتای
کارابوک ( آزمون دوم)30 می / 19ژوئن24 ژوئن28 ژوئنکارابوک
کارابوک ( آزمون سوم)1 آگوست / 21 آگوست26 آگوست29 آگوستکارابوک
اوندوکوز مایس10 ژانویه / 24 آوریل29 می17 ژوئنآنکارا، آنتالیا، قاضی آنتپ،
هاتای، ازمیر، استانبول،
سامسون، وان، قطر،
اندونزی، آذربایجان، عراق،
افغانستان، ازبکستان
آنادولو21 آوریل / 10 ژوئن19 ژوئن30 ژوئنآدانا، ازمیر، آنتالیا،
وان، ازمیر، بورسا،
استانبول، آذربایجان،
اسکی شهیر،
سامسون
اینونو1 فوریه / 1 آوریل21 می20 ژوئنآدانا، آنکارا، بورسا،
قاضی آنتپ، هاتای،
استانبول، ازمیر،
قونیه، مرسین، مالاتیا،
عراق، قطر، افغانستان
سلجوق22 مارس / 22 آوریل28 می10 ژوئنآنکارا، استانبول، قونیه،
ازمیر، آنتالیا، قاضی
آنتپ، عراق، گرجستان،
آذربایجان، تاجیکستان
ساکاریا15 ژانویه / 19 می4 ژوئن15 ژوئنساکاریا، آنکارا،
استانبول، بورسا، وان،
مرسین، هاتای،
آذربایجان، مالزی،
قطر، ازبکستان
*منبع: وبسایت دانشگاه‌ها

بایدها و نبایدهای روز امتحان یوس

آزمون یوس ترکیه مانند هر امتحان ورودی دیگری، قوانینی دارد که شرکت ‌کنندگان باید آنها را رعایت کنند. برای مثال، همراه داشتن برخی مدارک سر جلسه آزمون اجباری است. از سوی دیگر، عدم رعایت بعضی نکات منجر به محرومیت شما از امتحان خواهد شد. این موارد چه هستند؟

داوطلب باید چه مدارکی را در روز امتحان به همراه داشته باشد؟

پاسپورت، مدارک شناسایی و کارت ورود به جلسه. همچنین داوطلبان باید حداقل یک ساعت پیش از آزمون، در محل حضور داشته باشند.

نکات مربوط به دفترچه سوالات و پاسخنامه

  • همه سوالات پنج ‌گزینه‌ای هستند و برای هر پرسش، تنها یک پاسخ درست وجود دارد. علامت‌ گذاری بیش از یک گزینه، به معنای حذف آن سوال است؛
  • پاسخ شما نباید از فضای تعیین ‌شده بیرون بزند؛
  • جواب سوالات را فقط باید در پاسخنامه علامت بزنید. پاسخ‌های نوشته ‌شده در دفترچه سوالات معتبر نخواهند بود؛
  • هرگونه صحبت کردن یا کمک به دیگران در طول آزمون ممنوع است؛
  • شما موظف هستید پس از پایان امتحان، دفترچه سوال و پاسخنامه را به مسئول امتحانات تحویل دهید.

عدم رعایت این موارد منجر به محرومیت شما از آزمون می‌شوند

  • به هر دلیلی پیش از شروع امتحان و بعد از تحویل دفترچه سوالات، سالن امتحان را ترک کنید؛
  • بخش‌های مشخص ‌شده مانند نام و نام خانوادگی، امضا و غیره را در پاسخنامه پر نکنید؛
  • بعد از اتمام آزمون، دفترچه سوالات را به مسئول مربوط تحویل ندهید؛
  • اشیای اضافه یا اقلام ممنوعه مانند موبایل، ماشین حساب، کاغذ و غیره را وارد جلسه امتحان کنید؛
  • در طول امتحان با کارکنان صحبت کنید یا از آنها سوال بپرسید؛
  • نگاه کردن به دفترچه سایر شرکت ‌کنندگان، صحبت با آنها یا رد و بدل کردن مداد، پاک‌کن و غیره؛
  • بدون مدارک شناسایی در آزمون شرکت کنید؛
  • پس از اخطار مسئول امتحانات، به علامت ‌گذاری در پاسخنامه ادامه دهید.

آمادگی برای شرکت در آزمون یوس ترکیه

کلاس‌های یوس؛ آمادگی برای آزمون

چگونه برای ازمون یوس اماده شویم؟ این، مهم‌ترین سوالی است که متقاضیان تحصیل در ترکیه به دنبال پاسخ آن هستند. یکی از روش‌های آماده‌ سازی یوس، شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی است. در این دوره‌ها علاوه بر تدریس منابع مهم، جزوات آزمون یوس هم در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرند. در حال حاضر هم امکان شرکت در کلاس آنلاین یوس و هم دوره‌های حضوری، برای متقاضیان وجود دارد.

متروپل آنکارا، از جمله مؤسسات معتبر ترکیه است که کلاس‌های آمادگی یوس را در پایتخت ترکیه برگزار می‌کند. دوره‌های مؤسسه متروپل، تقریباً 22 ساعت در هفته و به صورت گروهی هستند. دروس نیز، به زبان‌های ترکی و انگلیسی تدریس می‌شوند. ضمن اینکه طبقه‌ بندی دانش‌آموزان، بر اساس سطح دانش آنها صورت می‌گیرد. اما متروپل آنکارا، در ایران هم شعبه دارد و به برپایی کلاس‌های آموزشی می‌پردازد. محتوای دوره‌ها و آزمون‌های آزمایشی و شیوه تدریس متروپل ایران، کاملاً زیر نظر این مؤسسه هستند.

متروپل وزرا؛ بهترین مرجع کلاس های یوس در تهران

مؤسسه متروپل وزرا به عنوان نماینده رسمی متروپل آنکارا، پکیج جامعی را به داوطلبان عرضه می‌کند. این بسته آموزشی در قالب کلاس‌های حضوری و آنلاین، آزمون‌های آزمایشی و پکیج جمع بندی یوس است. شرکت‌کنندگان همچنین، امکان شرکت در بزرگ‌ترین آزمون جامع شبیه ‌ساز در سراسر دنیا را دارند. باید اضافه کنیم که منابع آزمون یوس در این مؤسسه هم، کتاب‌های 12 جلدی انتشارات متروپل وزرا هستند.

کلاس حضوری یوس علاوه بر شعبه تهران، در شهرهای تبریز و اردبیل هم برگزار می‌شود. باید اضافه کنیم که در دوره‌های آنلاین یوس دروس با همان کیفیت کلاس‌های حضوری، تدریس می‌شوند. در انتها نیز هرگونه جزوه یوس، کتاب و حتی محتوای دوره در دسترس دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.

اگر قصد شرکت در این امتحان و کسب نمره قبولی ازمون یوس را دارید، همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید. مشاوران مجرب متروپل وزرا، به تمام سوالات شما پیرامون یوس پاسخ می‌دهند. در ادامه نیز، بهترین مسیر را متناسب با نیازهایتان پیش روی شما قرار می‌دهند.

منابع:
https://medutur.com/yos-exam/
https://www.globalacademia.com/en/
https://move2turkey.com/
https://www.metropolyayinlari.com

سوالات متداول آزمون YOS

هزینه آزمون یوس ترکیه چقدر است؟

این هزینه برای دانشگاه‌های مختلف، متفاوت و بین 500 تا 1300 لیر است.

حداقل نمره یوس برای رشته پزشکی، معمولاً بین 80 تا 95 متغیر است. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر، صفحه رشته پزشکی را بخوانید.

خیر. برخی دانشگاه‌های خصوصی مانند آیدین استانبول از طریق آزمون یوس دانشجو می‌پذیرند.

بله. شما می‌توانید حداکثر ظرف مدت 2 روز بعد از اعلام نتایج، اعتراض خود را در همان صفحه اعلام نتایج ثبت کنید.

مدرک دیپلم، پاسپورت و عکس مدارک مورد نیاز برای ثبت نام هستند.