Table of Contents

دانشگاه‌های ترکیه از طریق روش‌هایی مانند شرط معدل، آزمون یوس و آزمون‌های دیگر دانشجو می‌پذیرند. آزمون یوس در برخی از دانشگاه‌های ترکیه اجباری است و دانشجویان خارجی برای ورود به دانشگاه باید در آن نمره قابل قبول کسب کنند. در این مطلب قصد داریم به معرفی آزمون یوس بپردازیم و به این سوال که آزمون یوس برای چه رشته هایی است، پاسخ دهیم.

بنابراین، اگر می‌خواهید با این آزمون بیشتر آشنا شوید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آزمون یوس چیست؟

آزمون یوس که مخفف کلمات Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı است یک امتحان ورودی برای دانشجویان خارجی در ترکیه محسوب می‌شود. شورای آموزش عالی ترکیه از سال 2011 برگزاری این آزمون را برای پذیرش دانشجویان خارجی تصویب کرد.

افرادی که دوره دبیرستان را به پایان رسانده‌اند و مدرک دیپلم دارند با شرکت در این امتحان و کسب نمره قابل قبول می‌توانند فرصت حضور در برخی از دانشگا‌های ترکیه را بدست آورند.
آزمون یوس دارای دو بخش مهارت‌های ریاضی و زبان ترکی است. پاسخ به سوالات بخش اول اجباری است، اما بخش دوم را می‌توانید شرکت نکنید. برای اطلاع بیشتر از جزئیات آزمون یوس می‌توانید با موسسه متروپل وزرا تماس بگیرید.

آزمون یوس برای چه رشته‌‌هایی است؟

بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه‌های ترکیه این سوال در ذهن‌شان وجود دارد که آزمون یوس برای چه رشته‌هایی است.‌ در ادامه به معرفی کامل رشته‌های آزمون یوس می‌پردازیم:

  • رشته‌های پزشکی آزمون یوس ترکیه
    از رشته‌های پر متقاضی در آزمون یوس ترکیه، زیرشاخه‌های علوم پزشکی است که رشته‌های پزشکی، هوش‌بری، داروسازی، فیزیوتراپی، پرستاری، دندانپزشکی‌ و… شامل می‌شود. در برخی از دانشگاه‌های ترکیه برای قبولی در این رشته‌ها باید نمره مناسبی را در آزمون یوس بگیرید.
  • رشته‌های مهندسی آزمون YOS ترکیه
    شاخه مهندسی نیز یکی از پرتقاضاترین رشته‌ها در‌ آزمون یوس محسوب می‌شوند. این رشته‌ شامل مواردی مانند مهندسی برق، مکانیک، صنایع، شیمی، کشاورزی و مهندسی پزشکی است.
  • رشته‌های هنر آزمون یوس ترکیه
    رشته‌های هنر مانند طراحی لباس، بازیگری، سینما، موسیقی و رادیو و تلویزیون از رشته‌های پرطرفدار در آزمون یوس بشمار می‌روند. لازم به‌ذکر است که برخی رشته‌های هنری به آزمون عملی برای پذیرش هم نیاز دارند.‌
  • رشته‌های علوم انسانی آزمون یوس ترکیه
    علوم انسانی جزو رشته‌هایی است که افراد بسیاری به ادامه تحصیل در آن علاقه‌مند هستند. از رشته‌های پرطرفدار این شاخه می‌توان به حقوق، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد و…‌ اشاره کرد.

آزمون یوس چه زمانی برگزار می‌شود؟

یوس یک آزمون داخلی است و دانشگاه های برگزار کننده آزمون یوس ترکیه بایکدیگر تفاوت دارند. هر دانشگاه این آزمون را در دانشکده‌های خود و براساس جدول زمانی مشخصی که در سایت دانشگاه تعیین می‌شود، برگزار می‌کند. زمان ثبت‌نام آزمون یوس اغلب بین ماه‌های فوریه تا ژوئن است که متقاضیان باید هزینه شرکت در آن‌را بپردازند. اگر ادامه تحصیل در ترکیه هدف شماست، در راستای آمادگی برای آزمون یوس می‌توانید به موسسه متروپل وزرا مراجعه کنید‌.

مزایای قبولی در آزمون یوس چیست؟

در ادامه مطلب آزمون یوس برای چه رشته‌هایی است باید به مزایای بسیاری که شرکت در این آزمون‌ها برای دانشجویان به‌ ارمغان می‌آورد،‌ اشاره کنیم:

  1. قبولی در دانشگاه‌های برتر ترکیه
    برخی از دانشگاه‌های دولتی و برتر ترکیه تنها با آزمون یوس دانشجو می‌پذیرند و نمرات این امتحان را برای پذیرش معیار قرار می‌دهند. کسب نمره عالی در این آزمون به شما امکان می‌دهد در این دانشگاه‌های برتر درس بخوانید.
  2. تحصیل در رشته دلخواه
    رقابت در برخی از رشته‌ها بسیار زیاد است و احتمال دارد با شرط معدل امکان پذیرش در آن‌ها را نداشته باشید. با موفقیت در آزمون یوس می‌توانید در رشته موردنظرتان به تحصیل بپردازید.
  3. دریافت بورسیه
    یکی از مزایای مالی قبولی در آزمون یوس ترکیه برخورداری از بورسیه است. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه برای کسانی‌که نمره خوبی در آزمون یوس دریافت کنند، بورسیه و تخفیف در شهریه درنظر می‌گیرد.

آزمون یوس به چه زبانی برگزار می‌شود؟

تا اینجای مطلب به این سوال که آزمون یوس برای چه رشته‌هایی است پاسخ دادیم‌، در‌ این قسمت به یکی دیگر از پرسش‌های پرتکرار متقاضیان درباره زبان آزمون جواب می‌دهیم. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه، رشته‌هایی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. به‌همین دلیل، دانشجویان بین‌المللی بسیاری به تحصیل در این مراکز علمی علاقه‌مند هستند.
آزمون یوس نیز به زبان‌های انگلیسی، ترکی و در برخی از دانشگاه‌ها به فارسی برگزار می‌شود. لازم به ذکر است دانشجویان با داشتن دانش زبانی متوسط هم می‌توانند به سوالات این امتحان پاسخ دهند، چراکه بسیاری از سوالات ماهیت ریاضی دارند و متقاضی باید آن‌ها را حل کند.

نکات مهم شرکت در‌ آزمون یوس

کسب نمره قبولی در آزمون یوس به رعایت نکات بزرگ و کوچکی بستگی دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • روی دروسی مانند ریاضی، هندسه و هوش تمرکز کنید تا نمره بهتری بگیرید.
  • پاسخ اشتباه به سوالات، نمره منفی دارد بنابراین، از جواب دادن به سوال‌هایی که نسبت به آن‌ها مطمئن نیستید، خودداری کنید.
  • حداقل نمره برای قبولی در آزمون یوس برای رشته‌های غیرپزشکی 50 است که با کسب آن می‌توانید به انتخاب رشته بپردازید.‌
  • برای کسب موفقیت در آزمون یوس بهتر‌ است با زبان ترکی آشنایی داشته باشید.
  • منابع درست را انتخاب کنید و نمونه سوالات امتحانی را بخوانید.
  • برای آمادگی در‌ آزمون یوس می‌توانید در کلاس حضوری آزمون یوس در آموزشگاه متروپل وزرا شرکت کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب به این سوال که آزمون یوس برای چه رشته هایی است پاسخ دادیم و نکات مربوط به این آزمون را بیان کردیم. آزمون یوس برای ورود دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های ترکیه برگزار می‌شود. دانشگاه‌های این کشور، این آزمون را به‌صورت جداگانه برگزار می‌کنند که متقاضیان باید با شرکت در آن نمره مناسب را کسب کنند. نمره آزمون یوس برای رشته‌های مختلف، متفاوت است تا جایی‌که برای برخی از رشته‌ها حداقل نمره 50 و برای برخی دیگر بیشتر از 90 است. دانشجویان ایرانی می‌توانند برای کسب آمادگی در این آزمون به موسسه متروپل وزرا مراجعه کنند.

سوالات متداول

چه کتاب‌هایی برای آزمون یوس مناسب هستند؟

برای امتحان در آزمون یوس باید کتاب‌هایی در زمینه هوش و IQ، ریاضیات و زبان ترکی را مطالعه کنید.

این امتحان توسط هر دانشگاه به‌صورت جداگانه برگزار می‌‌شود بنابراین، مدت زمان آن‌ نیز متفاوت است. اما به‌طور کلی، از 60 تا 120 دقیقه برای هر بخش زمان امتحان تعیین می‌شود.

این آزمون از 100 نمره است و پاسخ اشتباه نیز نمره منفی دارد. نمره‌ قبولی در رشته‌های مختلف فرق می‌کند.