Table of Contents

بسیاری از دانش‌آموزان ایرانی بعد از اخذ دیپلم به ادامه تحصیل در خارج‌ از کشور فکر می‌کنند. ترکیه یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که از لحاظ جغرافیایی و فرهنگی به ایران بسیار نزدیک است. به‌همین دلیل، افراد زیادی به‌دنبال ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم نظری هستند. سوال مهمی که ذهن این افراد را مشغول می‌سازد نحوه پذیرش و شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم است. در این مطلب قصد داریم به این سوال به‌طور کامل پاسخ دهیم و اطلاعات مفیدی را درباره تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم کاردانش، فنی حرفه‌ای و‌‌ نظری‌ در اختیارتان قرار‌ دهیم.

ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه با مدرک دیپلم چه شرایطی دارد؟

ترکیه یکی از کشورهایی است که متقاضیان ایرانی می‌توانند برای مهاجرت تحصیلی با دیپلم اقدام کنند. کشور ترکیه، مدرک دیپلم ایران را به رسمیت می‌شناسید بنابراین برای تحصیل با دیپلم در ترکیه، شما می‌توانید بعد از اخذ دیپلم برای پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه اقدام کنید. به‌طور کلی، شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم توسط دولت این کشور تعیین می‌شود. اما مهم‌ترین شرطی که برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم به آن نیاز دارید، گذراندن دوره 12 ساله دبیرستان با معدل مناسب است‌.

هرچند که برای ادامه تحصیل در ترکیه بهتر است قوانین دانشگاه مدنظرتان را مورد بررسی قرار دهید، چراکه برخی از دانشگاه‌ها شرایط خاصی را برای پذیرش درنظر می‌گیرند. به‌طور کلی، برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم باید شرایط زیر را دارا باشید:

  • مدرک دیپلم با معدل مناسب
    دانشگاه‌های ترکیه برای رشته‌های مختلف حداقل معدلی را درنظر می‌گیرند. حداقل معدل برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم برای برخی از رشته‌ها 12 و‌ برای رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و… بیشتر است. برای اطلاع از شرایط معدل در دانشگاه مدنظرتان می‌توانید با کارشناسان متروپل وزرا گفتگو کنید.‌
  • شرکت در آزمون‌های ورودی
    این گزینه برای افرادی مناسب است که معدل موردنظر دانشگاه را ندارند یا آنکه می‌خواهند با کسب نمره خوب از دانشگاه بورسیه بگیرند. در کشور ترکیه، آزمون‌های مختلفی وجود دارد که‌ از جمله آن‌ها می‌توان به آزمون یوس (YOS) که توسط خود دانشگاه برگزار می‌شود و آزمون بین‌المللی SAT اشاره کرد.
  • ارائه مدرک زبان
    از دیگر شرایط ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم‌ داشتن مدرک زبان است. دانشگاه‌های این‌ کشور، رشته‌های متعددی را به زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌دهد که برای تحصیل در‌ آن‌ها باید مدرک زبان داشته باشید‌. مدرک زبان برای ترکی TOMER و برای انگلیسی باتوجه به نیاز دانشگاه IELTS ، TOEFL یا آزمون‌های دیگر‌ است. در صورت نداشتن مدرک زبان باید در دوره‌های آمادگی‌ که دانشگاه برگزار می‌کند، شرکت کنید.

برای ادامه تحصیل با مدرک دیپلم در ترکیه چه مدارکی نیاز است؟

برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم باید مدارکی‌ را به دانشگاه ارائه دهید تا کمیته بین‌الملل دانشگاه با بررسی این مدارک برای پذیرش شما تصمیم‌گیری کند. دانشگاه‌ها باتوجه به نیاز خود، مدارک مختلفی را درخواست می‌کنند.
به‌طور کلی، مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه با دیپلم عبارتند از:

  • فرم درخواست
  • کپی مدارک شناسایی
  • مدرک دیپلم همراه با ترجمه و تاییدیه
  • ریزنمرات دبیرستان همراه ترجمه و تاییدیه
  • عکس
  • پاسپورت با بیش از شش ماه اعتبار
  • مدرک زبان (در صورت وجود)
  • انگیزه‌ نامه

مراحل اقدام برای ادامه تحصیل با مدرک دیپلم در ترکیه چیست؟

فرقی نمی‌کند که برای تحصیل پزشکی در ترکیه با مدرک دیپلم‌ اقدام می‌کنید یا آنکه قصد دارید در رشته دیگری درس‌ بخوانید، شما باید در ابتدا درخواست پذیرش دهید و طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • بعد از باز کردن فرم درخواست پذیرش آنلاین، اطلاعات خواسته شده را به‌طور کامل تکمیل کنید.
  • سپس رشته موردنظ‌ر، دانشگاه و زبان تحصیل را انتخاب کنید‌. در این مرحله باید طبق اولویت، دانشگاه‌های مدنظرتان‌ را بنویسید. لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه‌ها به کسانی‌‌که‌ آن‌ها را در اولویت قرار داده‌اند، بورسیه می‌دهند‌. بنابراین، اولویت‌های خود را با دقت انتخاب کنید.
  • بعد از تکمیل فرم باید مدارکی را که از شما درخواست شده است،‌ بارگذاری کنید. این مدارک برای دانشگاه‌های مدنظر شما فرستاده می‌شود و در صورت موافقت برایتان ایمیل پذیرش ارسال خواهد شد.
  • و‌ در‌ مرحله آخر بعد از اخذ پذیرش باید برای ویزای تحصیلی ترکیه با مدرک دیپلم به سفارت یا کنسولگری این کشور مراجعه کنید.

اخذ ویزای تحصیلی ترکیه با مدرک دیپلم

دانشجویان خارجی که برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم یا مدارک دانشگاهی اقدام می‌کنند و پذیرش می‌گیرند باید ویزای تحصیلی بگیرند. گرفتن ویزای تحصیلی برای تمامی دانشجویان بین‌المللی ضروری است و برای اخذ آن باید مدارکی مانند گواهی پذیرش دانشگاه و حساب بانکی یا مدرک بورسیه را به‌همراه داشته باشید‌. نکته مهم دیگر در زمینه ویزای تحصیلی پرداخت مبلغ آن‌ است که جدا از هزینه دانشگاه محاسبه می‌شود.

بورسیه تحصیلی دانشگاهی با مدرک دیپلم در کشور ترکیه

اگر برای ادامه تحصیل با مدرک دیپلم، ترکیه را انتخاب کرده‌اید بد نیست بدانید که دانشگاه‌های این کشور امکانات بسیاری را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. امکان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه با مدرک دیپلم یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که شما با اخذ پذیرش به آن دسترسی خواهید داشت.

دانشگاه‌های ترکیه بورسیه‌های مختلفی از فول فاند تا فاند درصدی را به دانشجویانی که شرایط خاصی‌ را داشته باشند، پرداخت می‌کنند. از جمله شرایط اخذ بورسیه با مدرک دیپلم می‌توان به داشتن معدل بالا، کسب نمره‌های عالی در دوره تحصیل، موفقیت در آزمون ورودی، داشتن مدال‌ المپیاد و… اشاره کرد.

جمع‌بندی

تعداد متقاضیان ایرانی که برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم اقدام می‌کنند روزبه‌روز افزایش می‌یابد. ترکیه یکی از کشورهایی است که مدرک دیپلم ایران را به رسمیت می‌شناسد و افراد می‌توانند با ارائه این مدرک همراه با ریز نمرات خود برای اخذ پذیرش اقدام کنند. برای ورود به دانشگاه‌های کشور ترکیه علاوه‌بر دیپلم باید شرط معدل و مدرک زبان نیز داشته باشید. در صورت نداشتن معدل کافی و مدرک زبان می‌توانید در آزمون‌های ورودی و دوره‌های مقدماتی زبان که توسط دانشگاه برگزار می‌شود، شرکت کنید.

سوالات متداول تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

آیا برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم به مدرک زبان ترکی نیاز دارم؟

اگر رشته‌ تحصیلی شما به زبان انگلیسی است، داشتن مدرک این زبان کافی است و نیازی به مدرک زبان ترکی نیست.

اغلب دانشگاه‌های دولتی ترکیه دارای آزمون ورودی هستند، اما شما با مدرک دیپلم نیز می‌‌توانید درخواست پذیرش دهید.

معدل موردنظر برای دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف، متفاوت است. برخی از دانشگاه‌ها با معدل 12 و برخی دیگر به معدل بیشتری نیاز دارند.