فهرست مطالب

بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی، فرصتی جهت کاهش هزینه‌ها است. ترکیه، از جمله کشورهایی است که چنین موقعیت‌هایی در آن فراوان هستند. در حقیقت، تنوع بورسیه تحصیلی ترکیه آنقدر زیاد است که متقاضیان از 180 کشور جهان را در بر می‌گیرد. ضمن اینکه شرایط بورس تحصیلی ترکیه هم، نسبت به سایر دانشگاه‌های جهان آسان‌تر است. احتمالاً، از خود می‌پرسید که چگونه بورسیه تحصیلی ترکیه بگیریم؟ کدام برنامه، برای ما مناسب‌تر است یا، نحوه ثبت نام بورسیه ترکیه چگونه است؟ داشتن این اطلاعات، به شما در یک انتخاب آگاهانه کمک می‌کند. بنابراین، توصیه می‌کنیم تا مطلب فعلی را در متروپل وزرا مطالعه کنید.

ترکیه بورسلاری (Turkey Burslari)؛ بورسیه دولتی ترکیه

همانطور که از نام آن پیدا است، بورسیه ترکیه برنامه‌ای تحت حمایت دولت است که به دانشجویان خارجی اعطا می‌شود. هدف اولیه این برنامه، ایجاد فرصت‌های برابر برای دانشجویان موفق در سراسر جهان است. در نتیجه، آنها می‌توانند از آموزشی با استانداردهای بین المللی برخوردار شوند. بد نیست بدانید که تعداد متقاضیان بورسیه دانشگاه‌های ترکیه در سال 2024، به 5 هزار نفر افزایش یافته است.

بورسیه تحصیلی ترکیه را می‌توان یکی از جامع‌ترین بورسیه ها در جهان دانست. چرا که این برنامه فول فاند علاوه بر پرداخت شهریه و هزینه خوابگاه، امکان انتخاب دانشگاه و دپارتمان مورد نظر را هم به داوطلبان می‌دهد. مجموع این عوامل باعث شده‌اند تا بورسیه تحصیلی ترکیه برای ایرانیان، یک گزینه ایده‌آل باشد.

انواع بورسیه تحصیلی دانشگاه های ترکیه

انواع بورسیه تحصیلی رایگان ترکیه را بشناسید

ترکیه بورسلاری، شامل برنامه‌های متنوعی در مقاطع گوناگون تحصیلی است. این برنامه‌ها، در سه دسته کلی جای می‌گیرند. در ادامه شما را با آنها، بیشتر آشنا می‌کنیم.

بورسیه فول تایم یا تمام وقت

در این برنامه، دانشجو از امتیازات بورس در تمام طول تحصیل برخوردار خواهد بود. این طبقه بندی، طرح‌های مختلفی را در خود جای داده است. از جمله:

بورسیه تحصیلی ترکیه با مدرک دیپلم

داوطلبان دارای مدرک دیپلم یا گواهی موقت تحصیلی، می‌توانند در رشته‌های مهندسی، علوم اجتماعی، علوم بهداشت و علوم پایه بورسیه دریافت کنند. تاریخ ثبت نام ببورسیه دولتی ترکیه (ترکیه بورسلری ) بدون نیاز به مدرک زبان 2024، همانند سال‌های گذشته از 10 ژانویه تا 20 فوریه است. باید اضافه کنیم که این برنامه، مقطع کاردانی را در بر نمی‌گیرد. درباره شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه با مدرک دیپلم، در ادامه صحبت خواهیم کرد.

برنامه بورسیه برای مقاطع ارشد و دکترا

امکان دریافت بورسیه در مقاطع فوق لیسانس و دکترا، تقریباً برای تمام رشته‌ها به جز علوم بهداشت وجود دارد. از این رو دانشجویان می‌توانند با توجه به سابقه تحصیلی خود، برای دانشگاه‌های معتبری مانند استانبول یا آنکارا درخواست دهند. مهلت اپلای در این بورسیه نیز، از 10 ژانویه تا 20 فوریه است.

بورسیه تحصیلی ترکیه رشته های هنری

در قالب این برنامه، دانشجویان خارجی از بورسیه در برخی رشته‌‌های هنری برخوردار می‌شوند. این زمینه‌ها، به شرح زیر هستند:

  • آموزش آلات موسیقی ( لیسانس و فوق لیسانس)؛
  • آموزش صدا برای خوانندگی ( کارشناسی و ارشد)؛
  • موسیقی‌شناسی ( ارشد)؛
  • فناوری‌های موسیقی ( کارشناسی و ارشد)؛
  • تئوری موسیقی ( کارشناسی و ارشد).

بورسیه شایستگی تحصیلی

دانشجویانی که دارای شرایط زیر هستند، از این بورسیه بهره‌مند می‌شوند:

  • معدل بالای 3.50 از 4 در مقطع کارشناسی؛
  • داشتن مقالات علمی در ژورنال‌های معتبر جهانی؛
  • انجام پروژه های تحقیقاتی در چهارچوب توبیتاک؛
  • کسب مقام بالا در آزمون‌های داخلی کشورهای مبدأ مانند کنکور؛
  • دارا بودن مجوز ثبت اختراع.

در اینجا باید خاطرنشان کنیم که مبلغ کمک هزینه ماهیانه در این طرح، دو برابر سایر بورسیه‌ها است.

بورسیه کوتاه ‌مدت

آن دسته از برنامه‌هایی که برای مقطع زمانی خاصی اعتبار دارند، در زمره بورسیه‌های کوتاه ‌مدت قرار می‌گیرند. مهم‌ترینِ این برنامه‌ها عبارت هستند از:

بورسیه موفقیت تحصیلی یک ساله

دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه که عملکرد عالی را در یک ترم داشته‌‌اند، از این بورسیه برخوردار می‌شوند. اعطای کمک هزینه ماهانه 500 لیر در مقطع کارشناسی، 700 لیر برای ارشد و 900 لیر برای دکترا، امتیاز بورسیه موفقیت تحصیلی است.

بورسیه تحقیقاتی؛ 12 = 3 ماهه

هدف این طرح، تشویق محققان و دانشگاهیان بین المللی به همکاری با دانشگاه‌های مهم ترکیه است. دارندگان مدرک دکترا و دانشجویان در حال تحصیل، مشمول بورس تحقیقاتی می‌شوند. بد نیست بدانید که امتیاز این برنامه، پرداخت کمک هزینه ماهانه 4 هزار لیر است. همچنین، امکان ثبت نام در تمام طول سال وجود دارد.

بورسیه کاتب؛ 10- 8 ماهه

کاتب (Katip)، برنامه‌ای است که برای مقامات رسمی خارجی، دیپلمات‌ها، اساتید دانشگاه و محققان طراحی شده است. افرادی که به یادگیری زبان ترکی علاقه دارند، از این طریق آشنایی بیشتری با ترکیه پیدا خواهند کرد. قابل ذکر است که درخواست برای این بورسیه، باید در سفارت ترکیه ارائه شود. ضمن اینکه امتیازات آن، شامل کمک هزینه ماهانه 3 هزار لیر و محل اقامت است.

بورسیه افراد و گروه‌های محروم

بسیاری از مؤسسات غیر دولتی، برنامه‌های بورسیه تحصیلی را در اختیار دانشجویانی قرار می‌دهند که به امکانات برابر دسترسی ندارند. از آن جمله، می‌توان به بورسیه آلبرت انیشتین و اسپارک (SPARK) برای پناهندگان سوری اشاره کرد. به علاوه، بانک توسعه اسلامی هم بورسیه تحصیلی ترکیه برای افغانها و سایر کشورهای مسلمان مهیا کرده است.

مدارک مورد نیاز و نحوه ثبت نام بورسیه ترکیه

برای شرکت در بورسیه تحصیلی کشور ترکیه، قبل از هرچیز باید مدارک لازم را مهیا کنید. این مدارک چه هستند؟

  • مدرک شناسایی معتبر مانند پاسپورت؛
  • دیپلم یا گواهی تحصیلی موقت؛
  • ریز نمرات دبیرستان؛
  • نتیجه آزمون یوس ( در صورت موجود بودن)؛
  • نتیجه آزمون‌های بین المللی مانند SAT، GRE، GMAT و غیره؛
  • مهارت زبان ترکی در سطح C1. در غیر این صورت، مشمول دوره‌های یک ساله آموزش زبان ترکی خواهید شد؛
  • نتیجه آزمون زبان تافل و غیره، در صورتی که زبان تحصیل انگلیسی باشد؛
  • پروپوزال تحقیقاتی برای داوطلبان دکتری؛
  • یک قطعه عکس، مربوط به حداکثر یک سال گذشته.

پس از فراهم کردن گزینه‌های بالا، نوبت به آپلود مدارک و ثبت نام آنلاین می‌رسد. برای این کار، باید وارد سایت بورسیه ترکیه (https://turkiyeburslari.gov.tr/) شوید. سپس:

  • یک اکانت شخصی بر روی سیستم درخواست بورسیه (tbbs) بسازید. این مرحله، تنها 2 دقیقه به طول می‌انجامد. اما، دقت داشته باشید که اطلاعات خود را صحیح وارد کنید؛
  • سپس، نوبت به پر کردن فرم ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه می‌رسد. در این فرم، به اطلاعات تحصیلی و شخصی شما نیاز است؛
  • مدارک لازم را به اضافه تمام سوابق و موفقیت‌های تحصیلی و کاری خود، آپلود کنید؛
  • در این مرحله، به لیستی از دانشگاه و رشته‌های دلخواه‌تان نیاز دارید. از طریق جستجو در سایت، می‌توانید به برنامه مورد نظر خود برسید؛
  • بهتر است یک انگیزه ‌نامه قوی از علایق، انتظارات و اهداف خود ارائه کنید؛
  • پس از بررسی صحت مراحل و مدارک نیز، درخواست را تأیید کنید.

دانشجویان بورسیه تحصیلی دانشگاه های ترکیه

آشنایی با شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه

پیشتر گفتیم که بورسیه کشور ترکیه، به سه دسته کلی تقسیم می‌شود. در تمام این طبقه بندی‌ها، ملاک‌های یکسانی برای پذیرش در نظر گرفته شده‌اند. بنابراین قبل از هر اقدامی، باید اطمینان حاصل کنید که آیا صلاحیت ثبت نام را دارید یا خیر. بورسیه تحصیلی Türkiye Burslari برای دانشجویان بین‌المللی از کشورهایی که دارای روابط دیپلماتیک آزاد با ترکیه است. این بورسیه شهریه کامل را پوشش می‌دهد و کمک هزینه ماهانه و بیمه درمانی را ارائه می‌دهد.

کدام گروه‌ها مشمول بورسیه تحصیلی رایگان ترکیه می‌شوند؟

  • شهروندان تمام کشورها به غیر از ترکیه؛
  • فارغ ‌التحصیلان یا دانشجویانی که در سال آخر تحصیلات خود هستند؛
  • محققان و اساتید.

* افرادی که به تازگی در یکی از دانشگاه های دولتی یا خصوصی ترکیه ثبت نام کرده‌اند، نمی‌توانند از این بورس استفاده کنند.

معیارهای لازم برای گرفتن بورسیه تحصیلی از ترکیه

متقاضیان درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه در مقاطع کارشناسی تا دکترا، باید واجد شرایط سنی و پیشرفت‌های تحصیلی خاصی باشند. برای مثال، الزامات سنی به این شرح هستند:

  • داوطلبان مقطع کارشناسی: زیر 21 سال
  • داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد: زیر 30 سال
  • داوطلبان مقطع دکترا: زیر 35 سال
  • داوطلبان بورسیه‌های تحقیقاتی: زیر 45 سال

ملاک‌های مربوط به معدل یا شایستگی تحصیلی نیز عبارت هستند از:

  • حداقل معدل 70 درصد برای مقطع کارشناسی
  • حداقل معدل 75 درصد برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

* نکته مهم: چناچه رشته مورد نظر شما برای بورسیه تحصیلی ترکیه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باشد، به حداقل معدل 90 درصد نیاز دارید.

پروسه ارزیابی و انتخاب برای بورس تحصیلی ترکیه چگونه است؟

پس از آنکه دانشجویان درخواست‌های خود را در مهلت تعیین‌شده ارائه کردند، بررسی و انتخاب از میان آنها آغاز می‌شود. این ارزیابی، با دقت تمام صورت می‌گیرد و شامل پنج مرحله است:

  1. ارزیابی اولیه: نخست، درخواست‌ها بر مبنای ملاک‌های اولیه‌ای چون حداقل معدل، محدودیت سنی و مدارک آپلود ‌شده مورد بررسی قرار می‌گیرند؛
  2. ارزیابی کارشناسی: در این مرحله کمیته کارشناسی، به ارزیابی داوطلبان واجد صلاحیت می‌پردازد. معیارهایی مانند وضعیت و علایق تحصیلی، موفقیت‌های قبلی، اهداف شغلی، محتوای انگیزه‌ نامه و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی مدنظر هستند؛
  3. آزمون‌ها: داوطلبان رشته‌های علوم بهداشت، علوم و مهندسی باید در آزمون کمّی شامل 30 سوال ریاضی، هندسه و منطق شرکت کنند. برای دانشجویان رشته‌های علوم اجتماعی هم، یک آزمون تشریحی در نظر گرفته شده است. سوال‌ها به دو زبان انگلیسی و ترکی طراحی شده‌اند. در نتیجه، تسلط دانشجو به زبان انگلیسی برای درک و پاسخگویی به پرسش‌ها ضروری است. همچنین زمان پاسخگویی به سوالات نیز، 60 دقیقه است.
    لازم به ذکر است که پرسش‌های آزمون‌ها، کاملاً در راستای سیستم آموزشی کشور ترکیه هستند. بنابراین متقاضیان تحصیل در ترکیه، باید با برنامه‌های آموزشی این کشور آشنا باشند.
  4. مصاحبه شفاهی: در روز برگزاری آزمون کتبی، مصاحبه شفاهی هم در دو نوبت صبح و عصر انجام می‌گیرد. مدت زمان این مصاحبه، بین 15 تا 30 دقیقه و مسئولیت آن هم، با کمیته‌ای از متخصصان و اساتید است. روال کلی مصاحبه، به این شکل است:
    • خوش‌آمد‌گویی و معرفی؛
    • بررسی مدارک دانشجو. فراموش نکنید که همراه داشتن مدارک و گواهینامه‌های آخرین دوره تحصیلی شما، الزامی است؛
    • بیان هدف و انگیزه داوطلب از درخواست بورسیه؛
    • سنجش سطح دانش علمی و اهداف شغلی متقاضی؛
    • در انتها، دانشجو می‌تواند در صورت هرگونه پرسشی، آن را با کمیته در میان بگذارد.
  5. ارزیابی نهایی: کمیته منتخب بعد از بررسی نتایج مصاحبه‌ها، لیستی را از دانشجویان واجد دریافت بورسیه اعلام می‌کند.
  •  

امتیازات بورسیه تحصیلی ترکیه چه هستند؟

تا اینجا شما را با شرایط، ملاک‌ها و نحوه گرفتن بورسیه تحصیلی ترکیه آشنا کردیم. اما، سوالی که مطرح می‌شود این است که دلیل محبوبیت ترکیه بورسلاری چیست؟ این برنامه، چه امتیازاتی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد؟

پوشش شهریه، برنامه‌های فرهنگی و علمی رایگان

بورسیه تحصیلی ترکیه، فول فاند است. به این معنا که فرد از پرداخت تمام شهریه معاف می‌شود. ضمن اینکه دانشجو در طول تحصیل، امکان شرکت در سمینارها، برنامه‌های علمی رایگان و فعالیت‌های فرهنگی را خواهد داشت.

شرکت در دوره رایگان یکساله آموزش زبان ترکی
این دوره‌های رایگان، با حضور مربیان مجرب و متخصص در مراکز تومر (TOMER) دانشگاههای ترکیه برگزار می‌شوند.

پرداخت هزینه اقامت در خوابگاه
یکی از بزرگ‌ترین مزایای بورسیه تحصیلی در ترکیه، پوشش هزینه‌های اقامت است. به این صورت که دانشجویان مقطع کارشناسی، می‌توانند در تمام طول تحصیل در خوابگاه‌های رایگان اقامت کنند. برای مقاطع ارشد و دکترا هم، امکان اقامت رایگان در سال اول تحصیل مهیا شده است.

اما از سال‌های بعد، دانشجو می‌تواند با دریافت مبلغ 750 لیر در ماه مخارج اقامت خود را تأمین کند. همچنین، خوابگاه‌های خصوصی وابسته به اداره اعتبارات و خوابگاه‌ها هم، گزینه‌های دیگری برای اقامت هستند.

بلیط رفت و برگشت هواپیما
هزینه بلیط ورود به ترکیه برای شروع تحصیل و بلیط برگشت به کشور پس از فارغ ‌التحصیلی، بر عهده دولت خواهد بود. برای این منظور شما باید قبل از ورود به ترکیه و قبل از خروج، درخواست بلیط خود را از طریق سیستم TBBS ثبت کنید.

بیمه یا خدمات درمانی
تمام دانشجویان بین المللی مشمول بورسیه، از بیمه سلامت برخوردار می‌شوند. آنها می‌توانند در مواقع ضروری، از خدمات درمانی متنوعی استفاده کنند.

ارائه کمک هزینه ماهیانه
این مبلغ، شامل دانشجویان تمام مقاطع تحصیلی می‌شود؛ اگرچه مقدار آن متفاوت است. برای این منظور دانشجو باید به محض ورود به ترکیه، یک حساب بانکی افتتاح کند تا کمک هزینه، به حساب او واریز شود. مبلغ این کمک مالی برای مقاطع مختلف، عبارت است از:

  • دانشجویان دوره کارشناسی: 1000 لیر
  • دانشجویان دوره کارشناسی ارشد: 1400 لیر
  • دانشجویان دوره دکترا: 1800 لیر

بورسیه دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت در آنکارا بر اساس شایستگی علمی به دانشجویان بین‌المللی بورسیه می‌دهد. این بورسیه شهریه کامل را پوشش می‌دهد و کمک هزینه ماهانه و بیمه درمانی را ارائه می‌دهد.

بورسیه دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا بر اساس شایستگی علمی به دانشجویان بین‌المللی بورسیه می‌دهد. این بورسیه شهریه کامل را پوشش می‌دهد و کمک هزینه ماهانه و بیمه درمانی را ارائه می‌دهد.

درباره بورسیه دانشگاه های خصوصی ترکیه

علاوه بر دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه های خصوصی هم به دانشجویان بین المللی بورسیه اعطا می‌کنند. با این حال، شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه برای مؤسسات خصوصی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. برای نمونه بورسیه تحصیلی ترکیه 2023 در دانشگاه کوچ، به متقاضیان تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا تعلق گرفت.

این برنامه رشته‌های مهندسی، علوم بهداشت، علوم اجتماعی، مهندسی و کسب و کار را شامل می‌شد. مزایای آن نیز، معافیت از کل شهریه یا تخفیف‌های 25 درصدی بود. برای آگاهی بیشتر از شرایط و دریافت مشاوره بورسیه تحصیلی ترکیه، می‌توانید از کارشناسان ما در مؤسسه متروپل وزرا کمک بگیرید.

کلام آخر

همانطور که دیدید، بورس تحصیلی ترکیه برنامه‌های متنوعی را به دانشجویان بین المللی ارائه می‌کند؛ از بورسیه‌های فول فاند تا تحقیقاتی و موفقیت تحصیلی. شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه نیز محدودیت‌های سنی، حداقل معدل، مصاحبه شفاهی و غیره را شامل می‌شود.

بنابراین، از آنجا که نحوه ثبت نام بورسیه ترکیه رایگان و آسان است، شما می‌توانید با مراجعه به سایت برای آن اقدام کنید. در این مسیر، مشاوره با کارشناسان متخصص در مؤسسه متروپل وزرا در انتخاب یک بورسیه مناسب به شما کمک می‌کند.

منبع:
https://www.turkiyeburslari.gov.tr

سوالات متداول بورسیه تحصیلی ترکیه

آیا بورسیه تحصیلی ترکیه برای ایرانیان نیز است؟

بله. این بورس به تمام دانشجویان خارجی از جمله ایرانی‌ها تعلق می‌گیرد.

بله. داوطلبان مقطع کارشناسی که زیر 21 سال سن دارند، می‌توانند با این مدرک برای بورسیه اقدام کنند.

ثبت نام در بورسیه، از تاریخ 10 ژانویه تا 20 فوریه و سایت www.turkiyeburslari.gov.tr امکان پذیر است.

عملکرد تحصیلی و سن، مهم‌ترین معیارها هستند. برای مشاوره در خصوص بورسیه تحصیلی ترکیه، از مشاوران مؤسسه متروپل وزرا کمک بگیرید.

بله. مدرک آزمون تومر، یکی از الزامات قبولی در بورسیه تحصیلی ترکیه است.